Sales en presales gaan hand in hand

20 december 2018
Sales en pre-sales op elkaar afstemmen

Een verkoopsdeal sluiten is het resultaat van een heel proces

Bedrijven denken vaak dat het zwaartepunt van de sales bij het verkoopsteam ligt. Dit klopt niet volledig. Een goede deal sluit je immers niet zomaar.

Verkopers moeten de juiste business leads in handen krijgen om van daaruit te kunnen onderhandelen en uiteindelijk een deal te kunnen afsluiten. Die leads komen niet uit de lucht vallen. Daar gaat een heel proces aan vooraf, waarbij je moet kunnen rekenen op een sterke presales omgeving die klantencontacten scout, screent, nauwgezet bijhoudt, analyseert en opvolgt. Een sterke backoffice en een performant CRM-systeem zijn dus key om uiteindelijk een goede verkoopsdeal te kunnen sluiten.

En vergeet ook de technische mensen niet: ook zij hebben een belangrijke input in het verkoopsproces. Dankzij hun technische bagage en het correct kunnen inschatten van de vragen en noden van de klant, heeft het verkoopsteam een stevige basis in handen om hun potentiële klanten het juiste product of de juiste service te kunnen bieden. Op die manier kan u niet alleen een deal sluiten en uw business laten groeien, maar haalt u vooral ook een hoge klantentevredenheid.